Zdalne nauczanie u naszych Podopiecznych w krajach Globalnego Południa

29 września, 2020 // Aktualności

Afryka zaskakuje na każdym kroku. Ociekające bogactwem rezydencje, kontrastują jeszcze mocniej z lepiankami w buszu –  bez wody, prądu, czy choćby łóżka i drzwi.

Jednak nadal podejmowane są próby, by sprostać wyzwaniom dnia codziennego. Tegoroczna sytuacja na świecie nie sprzyjała nauce. Uczniowie w wielu krajach pozbawiani byli opieki nauczyciela, dostępu do podręczników, czasu na naukę, miejsca do odrabiania lekcji, materiałów, egzaminów. Posiadanie internetu, laptopa, „zdalnej”szkoły  – nawet jeśli nie w formie lekcji online, a „zadawania” tematów do opracowania, było formą edukacji.

Tę formę nauczania próbowały naśladować niektóre placówki oświatowe w Kenii, Kamerunie, Ugandzie czy Tanzanii.

Część naszych uczniów otrzymała określone materiały do domu lub postawiono przed nimi wymóg pracy zdalnej i wysyłania prac do nauczyciela drogą mailową. Dotyczyło to przede wszystkim Kamerunu i Kenii – uczniów szkół średnich i wyższych oraz niektórych klas egzaminacyjnych. Oczywiście nie w każdej szkole.

Sprostać temu niełatwemu zadaniu próbowały także dzieci z domu dziecka w Nakuru, które na co dzień uczęszczają do kilku różnych szkół, a w domu jest jeden laptop. [ Tu apel – jeśłi mają Państwo laptop w stanie bardzo dobrym, który mogą przekazać naszym Podopiecznym wAfryce i Azji, będziemy zobowiązani. O szczegóły prosimy pytac mailowo. ]

Uprawy Nakuru 2020

Od poniedziałku do piątku w porze lunchu (zwykle między 10-14:00) dzieci na zmianę odrabiały lekcje. W piątkowe popołudnie miały zajęcia dodatkowe, gdyż Reginie i Steve’owi zależało, by zachowały sprawność fizyczną i miły z tej nauki także trochę radości. Timothy przygotował specjalny projekt do szkoły w oparciu o węgiel drzewny, a Esther wzięła udział w szkolnym konkursie talentów i przygotowała swoje plecione prace. Codzienność nie była prosta, ale udało się ją oswoić, przy jednoczesnej całkowitej izolacji, gdyż domy dziecka były pod ścisłym nadzorem i zakazem jakichkolwiek odwiedzin i opuszczania miejsca zamieszkania. Lutowa przeprowadzka dzieci do wybudowanego domu dziecka, posiadanie ogrodowych upraw, warzyw, kozy i produkcja jogurtu, pozwoliły im przeżyć tygodnie pandemii. Otrzymali także środki finansowe w ramach projektu „Paczka żywnościowa 2020”, podarowane przez naszych Darczyńców. (CHCĘ KUPIĆ PACZKĘ – KLIK)

8 września, gdy szkoły nadal pozostały zamknięte, o poranku Reginę obudziły ciche rozmowy i śmiechy. Wszystkie dzieci ubrały się po cichutku w swoje szkolne mundurki i stanęły w gotowości domagając się powrotu do klas :) Radości było tego dnia co niemiara!

Dom dziecka Kenia, Nakuru. Wrzesień 2020.

Dobre wieści są takie, że 12 pażdziernika do szkół wrcają klasy 4, 8 oraz Sixt Form, czyli klasy egzmainacyjne, a między 26 paż∂zienrika a 2 listopada pozostała część uczniów . Miejsmy nadzieję, że nauka wróci do normy.

Rząd kenijski postanowił jednak, że z racji iż większośc dzieci nie miała jednak takich możliwości jak nasza ekipa z Nakuru i została pozbawiona edukacji na ponad 7 miesięcy, podjęto decyzję aby dwa ostatnie semestry roku szkolnego 2020 zostały jednak powtórzone kosztem krótszych przerw (ferii_ pomiędzy nimi (w Kenii w każdym roku kalendarzowym sa 3 semestry). Wkrótce rozpocznie się term 2. Na początku roku 2021 –  lekko skrócony term 3, 2020. A w ciągu roku 2021 3 semestry już na biezaco z okrojonymi tygodniami i krótszymi przerwami między nimi. Można polemizować czy jest to dobra decyzja, czy zła, czy to dobrze, że dzieci mają okazję przerobić cąły materiał kosztem ferii i wakacji, czy tez nie. Cenne jest, że decyzję podjęto i przekaano informację kenijskiej ludności.

W Kamerunie dzieci wróciły do szkoły od października, w Ugandzie, Tanzanii, Angolii sytuacja nadal jest zależna od sytuacji w regionie. Nepal pozostaje w izolacji i czeka na decyzje rządu.

W Kamerunie od wielu miesięcy rolę nauczycieli przejęły misjonarki oraz starci uczniowie, studenci i absolwenci szkół wyższych. Prowadzone były regularne zajęcia dla zainteresowanych nauką uczniów okolicznych szkół, w wielu przypadkach były to także zajęcia wyrównawcze. Tradycyjnie prowadzono także półkolonie w małych grupach, by uniknąć dużych skupisk i maseczek. Zajęcia pozaszkolne opsane są w tym poście:

Poniżej nauka w Kamerunie w czasach pandemii.
Zachęcamy Cię do przystąpienia do Adopcji. Dzieci nadal czekają, a część osób musiała zrezygnować w tym roku z opieki z powodu ytraty pracy. Los dzieci jest w Twoich rękach.

CHCĘ POZANĆ DZIECI I ZASADY ADOPCJI _ KLIKAM